Nemám auto, nemám autobus alebo dopravná chudoba na Slovensku

28. 02. 2025

Vo februári 2025 bola publikovaná štúdia Inštitútu environmentálnej politiky Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorá hodnotí mieru ohrozenia obcí Slovenska dopravnou chudobou. Dopravná chudoba je fenomén, kedy si jednotlivci alebo domácnosti nemôžu dovoliť dopravu alebo majú obmedzený prístup k verejnej či súkromnej doprave.

Mapa energetickej chudoby
Zdroj: IEP MŽP SR, Stupne ohrozenia obcí dopravnou chudobou

Mapa zobrazuje diferenciáciu územia z hľadiska ohrozenia obcí dopravnou chudobou. Obce sú kategorizované do 10 stupňov - od stupňa 1 (na mape biela farba) až po stupeň 10 (najtmavšia oranžová). 

Dopravnou chudobou sú  najviac ohrozené nízkopríjmové domácnosti, domácnosti žijúce vo vidieckom prostredí, seniori, deti a obyvatelia so zdravotným znevýhodnením. 

Prístup k dostupnej doprave koreluje so sociálno-ekonomickou zraniteľnosťou, teda sú ňou viac ohrozené najmä chudobné domácnosti, nezamestnaní, či seniori (European Parliamentary Research Service, 2022). V rámci nízkopríjmových domácností majú zhoršenú situáciu najmä jednorodičovské rodiny, kde jeden rodič s nízkym príjmom zabezpečuje mobilitu seba aj detí. Ohrozené sú aj domácnosti na perifériách, hlavne v znevýhodnených regiónoch vo vidieckom prostredí s nižšou ponukou zamestnaneckých pozícií a nedostatočnou dopravnou dostupnosťou.

Predmetná štúdia hodnotí mieru ohrozenia obcí dopravnou chudobou a odporúča opatrenia pre dopravnú časť slovenského Sociálno-klimatického plánu. Dopravná chudoba sťažuje cestovanie za prácou, vzdelaním či zdravotnou starostlivosťou. Dôsledkom môže byť obmedzená účasť na spoločenskom živote a postupné vylúčenie zo spoločnosti. 

Približne 7 % obyvateľov Slovenska žije v oblastiach s vysokým stupňom ohrozenia dopravnou chudobou. V Prešovskom a Banskobystrickom kraji sa jedná o takmer polovicu obcí, pričom najohrozenejšie sú regióny Gemer, Horný Zemplín a sever Šariša. Dopravná chudoba súvisí najmä s nedostupnou verejnou osobnou dopravou a potrebou cestovať na dlhšie vzdialenosti. Ohrozené sú aj obce, ktoré sa nachádzajú blízko okresného mesta, no majú k dispozícii nízky počet spojov verejnej osobnej dopravy, ako aj niektoré obce na západe Slovenska, kde je kľúčovým faktorom dlhý čas prepravy.

Štúdiu v plnom znení vrátane navrhovaných opatrení je možné nájsť na: https://www.minzp.sk/iep/publikacie/ekonomicke-analyzy/analyza-dopravna-chudoba.html.

Zdroj: IEP MŽP SR