Ako v lete cestovať s ohľadom na ovzdušie
16. 08. 2021
Už druhý rok tu máme pandémiu a s ňou spojené obmedzenia. Napriek tomu si mnohí z nás v tomto období balia kufre či ruksaky a vyrážajú na netradičné miesta, oddýchnuť si od zvyčajných povinností či rutiny. Iní čakajú, kým sa situácia zlepší a snívajú o tom, kam budú cestovať, snáď už v budúcom roku, keď to už konečne bude bezpečné.
Cestovanie je skvelé a obohacujúce! Okrem oddychu nám otvára nové obzory pri stretnutiach s inými ľuďmi, inými kultúrami, či dokonca odlišnými ekosystémami, než sú tie, na ktoré sme zvyknutí. Čas strávený v „cudzom svete“ nám niekedy umožní to, aby sme sa na problémy pozreli z iného uhla. Zbierame zážitky, skúsenosti, fotografie... . Ale tak, ako väčšina dobrých vecí, má aj odvrátenú stránku. Náš pobyt v rezortoch môže mať aj negatívny vplyv na miestnu prírodu nadmerným čerpaním zdrojov, záberom cenných území pre výstavbu hotelových komplexov, či dokonca životy miestnych ľudí, ak sa z turizmu stane „bezohľadný biznis“. K tomu je potrebné pripočítať zvýšenú produkciu odpadov, skleníkových plynov počas cesty a samozrejme aj znečisťujúcich látok z dopravy.
Preto by sme sa pri výbere dovolenkovej destinácie mali najprv zodpovedne zamyslieť a zvážiť vplyv na životné prostredie, vrátane ovzdušia. Rozhodujúce sú pritom najmä dva faktory – výber miesta a dopravného prostriedku.
Výber destinácie
O zodpovednom cestovaní sa môžete dočítať na mnohých iných weboch – ak si chcete byť naozaj istí, že vaša dovolenka má minimálny dopad na životné prostredie, vyberte sa na miesta, ktoré splnili kritériá destinačnej certifikácie napríklad „green destination“ alebo za zamerajte na produkty prírodného či transformačného turizmu.
Namiesto jednoduchej návštevy turistických pamiatok, môžu cestujúci priamo zažiť kultúru a zmysluplne komunikovať s obyvateľmi. Cieľom je vytvoriť silné väzby a emócie, prostredníctvom rôznych zážitkov, kreatívnych workshopov a času, ktorý strávia návštevníci priamo s miestnymi obyvateľmi. Prírodný turizmus má potenciál najmä v územiach, ktoré ešte neboli zasiahnuté vplyvom masového cestovného ruchu alebo v ekonomicky zaostalejších regiónoch, ktoré sú výnimočné svojou prírodnou a kultúrnou rozmanitosťou. Nezanecháva za sebou trvalú stopu a nemení charakteristickú atmosféru krajiny. Je tak vhodnou alternatívou napríklad aj k ťažbe dreva a iným činnostiam, ktoré výrazne a na dlhé obdobie poškodzujú prírodné hodnoty krajiny.
Výber dopravného prostriedku
Túžbu vidieť vzdialené a exotické krajiny a to, ako veľmi cestovaním zaťažíme životné prostredie, je potrebné vyvážiť časom, ktorý sme ochotní venovať presunom.
Cestovanie lietadlom a možné alternatívy
Pred dvoma rokmi bola najbežnejším spôsobom cestovania na dovolenku letecká doprava – najmä z dôvodu úspory času. Počuli ste však o „flygskam“ alebo „flight shame“ [hanba z letu] hnutí na zmierňovanie environmentálnych dopadov lietania? Idea je založená na tom, že približne 2,5 % emisií skleníkových plynov pochádza z komerčných letov – teda lietaním za účelom cestovania a zábavy. Ak by sme to preklopili na emisie, ktoré znečisťujú ovzdušie – teda najmä na oxidy dusíka (NOx) a prachové častice (PM) – bolo by toto percento približne dvojnásobné. Ďalším negatívom lietania je produkcia umelých mrakov, ktoré môžeme za lietadlami pozorovať aj voľným okom. Tieto kryštáliky zamrznutej vody sú tiež zodpovedné za neprirodzené zmeny v atmosfére. Hoci od 70tych rokov minulého storočia sa efektivita prevádzky zlepšila o 75 % stále je na zváženie, či je lietanie tým najvhodnejším spôsobom presunu z bodu A do bodu B.
Hnutie Flygskam sa snaží motivovať ľudí, aby namiesto cestovania lietadlom prestúpili do vlaku. Na tento trend už zareagovali aj niektoré letecké spoločnosti – napríklad nemecká Lufthansa má v ponuke cesty expresnými vlakmi, ktoré v rámci vnútroštátnej alebo kontinentálnej prepravy môžu byť dokonca rýchlejšie ako lietadlá. Vnútroštátne lety sa chystá obmedziť aj Francúzsko, a tak sa napríklad z Paríža do Bordeaux bude čoskoro „lietať iba vlakom“. Ak vezmeme do úvahy aj čas strávený presunom na letisko, či odbavovaním batožiny, môže byť takáto cesta dokonca rýchlejšia a pohodlnejšia, keďže vlak ponúka cestujúcim viac priestoru, než lietadlo.
Ak však uvažujeme o ceste mimo kontinentu – lietadlo je asi najlepšou racionálnou voľbou.
Ako je to s cestovaním autom.
Motorové vozidlá majú bezpochyby svoje čaro. Dokážu nás za zlomok námahy dostať relatívne kdekoľvek. Nie sme obmedzení tým, či do našej cieľovej destinácie vedie železnica, alebo je v blízkosti letisko. Dopad znečisteného ovzdušia dopravou však pociťujú všetci, ktorí žijú v blízkosti vyťažených dopravných ťahov.
Niektoré zdroje dokonca uvádzajú, že už pri jazde nad 600 km (jedna osoba v staršom dieselovom aute), je z hľadiska emisií lepšou voľbou lietadlo. Ak sa človek rozhodne pre motorové vozidlo, jednou z najčastejších otázok je, či je lepší benzín alebo nafta. Obe majú svoje za a proti. Z hľadiska spotreby by sme sa asi priklonili k nafte. Ale ako to je ak zoberieme do úvahy produkciu emisii? Z technického hľadiska je z pohľadu emisií znečisťujúcich látok naftový motor na tom horšie ako benzínový, kvôli produkcii prachových častíc (PM) – sadzí, ktoré majú dokázaný karcinogénny účinok na zdravie človeka. Vďaka DPF filtrom je možné zachytiť vyše 90 % týchto častíc. V konečnom dôsledku sa ale ukazuje, že kvôli regenerácii DPF (spaliny sú podobné, akoby vozidlo filter nemalo), sú z hľadiska častíc PM naftové vozidlá horšou voľbou. Ak sa zameriame na ďalšie znečisťujúce látky – oxidy dusíka, (NOx), tak jedine naftové vozidlá vybavené Adblue sú schopné odbúrať NOx porovnateľne ako benzínové s katalyzátorom. Keď porovnáme jazdu vozidlom na vznetový motor a jazdu s vozidlom, ktoré spaľuje LPG, dochádza pri jazde v meste ku zníženiu emisií oxidu uhoľnatého (CO) o 30 %, taktiež u uhľovodíkov o 30 % a o 41 % u oxidov dusíka. Pri jazde mimo mesta sa emisie znižujú ešte výraznejšie. Pri použití paliva CNG sú výsledky dokonca ešte lepšie v porovnaní s benzínom. Emisie NOx sa znížia o približne 65 % a pri emisiách CO môže dôjsť až k 90 percentnému zníženiu.
Niekoľko tipov ako znížiť negatívny dopad cestovania na kvalitu ovzdušia
Ak ste sa rozhodli pre lietadlo, vyberte si priamy let. Lietadlá totiž spotrebujú 25 % svojho paliva práve počas pristávania a štartu. Čím je lietalo ľahšie, tým menej paliva spotrebuje – skúste teda cestovať „naľahko“ – čím menej batožiny, tým lepšie pre kvalitu ovzdušia.
Skúste alternatívy k lietaniu: verejná doprava, spolujazda či spoločné využívanie áut sú výborné alternatívy ako sa prepraviť z miesta na miesto. Ak radi cestujete autom, skúste zdieľanie jázd. Pri hľadaní spolucestujúcich môžete využiť rôzne cestovateľské skupiny na sociálnych sieťach, prípadne komerčnú službu pre ponúknutie prázdneho sedadla záujemcom o spolucestovanie.
Aj spôsob šoférovania má veľký vplyv na množstvo spotrebovaného paliva a tým aj emisií. Vyhnite sa zbytočnému brzdeniu a zrýchľovaniu a majte pneumatiky dobre nafúkané – tak dosiahnete úsporu paliva. Ak nepoužívate nosič batožiny, zložte ho – inak si zbytočne zvyšujete spotrebu paliva skoro o 10 %.
Cestujte vlakom. Jedna osoba cestujúca autom vyprodukuje 3-krát viac emisií na kilometer v porovnaní s cestou vlakom. Proti síce hovorí argument, že je to drahšie, pretože letenku môžete ešte stále kúpiť za zlomok ceny lístka na vlak – rovnako tak pri ceste vlakom pre 4-člennú rodinu v krajinách ako Francúzsko či Nemecko zaplatíte niekoľkonásobne viac, než sú náklady na pohonné hmoty do auta. Cesta vlakom však môže byť sama o sebe zaujímavým zážitkom. Navyše si môžete so sebou vziať aj domáceho miláčika či bicykel. Niektoré železničné spoločnosti ponúkajú pri cestách do dovolenkových destinácií aj prepravu osobného auta, ktoré sa spolu s vami vo vlakovej súprave odvezie do cieľovej stanice v špeciálnom vozni. Skúste sa však zamyslieť, či sa pár dní bez neho nezaobídete.
Ak by sme ale chceli ísť cestou najmenšieho zla, stojí za zváženie aj možnosť zvoliť si cestu pešo alebo bicyklom.
Dajte šancu dvom kolesám! S pribúdajúcou infraštruktúrou pre cyklistov je to zaujímavá voľba. Napríklad cyklotrasa Eurovelo 11 by mala spájať polárny kruh s Aténami a niektoré jej úseky sú už vybudované aj na Slovensku. Krásna cyklocesta je tiež Eurovelo 13, ktorá vedie po trase niekdajšej železnej opony pobrežím baltického mora, niekoľkými národnými parkami, zeleným pásom, kde sa stredom desiatky rokov tiahol plot z ostnatého drôtu, strážený socialistickými vojskami, či miestami, ktoré sú zaujímavé najmä nedávnou históriou Európy.
Skutočným majstrom dovolenky na bicykli je istý pán Heinz Stucke – jedného dňa v roku 1962 si povedal, že má dosť práce v továrni vybral sa na výlet na bicykli – ten trval 48 rokov, prešiel 609 000 kilometrov a navštívil 195 krajín. Stal sa z neho absolútny expert na cestovanie bicyklom, vrátane logistiky, či techniky. Môžete skúsiť niektoré z jeho odporúčaní, ktoré sú dostupné na webe.
A čo tak cestovať pešo? Možno to znie zvláštne pri myšlienke na dovolenku, no diaľkové pochody naberajú v ostatnom čase čoraz viac na popularite (možno aj vďaka pandémii). Stačí sa len pozrieť na sociálne siete, koľko ľudí tu pridáva fotografie z Cesty hrdinov SNP, púte sv. Jakuba do Santiago de Compostela, alebo cesty po Britskom pobreží. Nechceli by ste skúsiť stretnutia s inými pútnikmi, či domácimi obyvateľmi bez toho, aby ste zanechávali výraznú negatívnu ekologickú stopu?
Na záver sa ešte vráťme k výberu destinácie.
V portfóliu niektorých organizácií, zameraných na prírodný turizmus, sa dajú objaviť aj naozaj kuriózne „kúsky“, ako napríklad návšteva okolia jadrovej elektrárne Černobyľ alebo miesta zasiahnuté prírodnými katastrofami (niekedy s možnosťou pomoci lokálnym komunitám). Za krátkodobú návštevu stoja určite aj miesta, kde je viditeľné znečistenie ovzdušia – napríklad Noriľsk či Krasnojarsk v Rusku, alebo Pešávar v Pakistane – môžete tu spojiť dovolenku so vzdelávaním o životnom prostredí. Ak sa však rozhodujete pre výber dovolenky s ohľadom na ovzdušie, platí pravidlo čím bližšie, tým lepšie – čo tak skúsiť prázdninovať doma, na Slovensku alebo vo vašom regióne? Pomôžete tak lokálnej ekonomike a možno objavíte mnoho zaujímavého priamo za plotom.
https://www.raileurope.com/en/blog/travel-trains-vs-planes
https://prirodou.samosebou.cz/cs/trasy
https://auto-gas.net/wp-content/uploads/2019/11/2017-WLPGA-Literature-Review.pdf (PDF, 986 kB)
https://www.radfahren.de/story/heinz-stuecke-im-interview/
https://greendestinations.org/about/destinations/