Benzín alebo nafta?
30. 09. 2021
Ak sa človek rozhoduje pre kúpu motorového vozidla, jednou z najčastejších otázok je či je lepší benzín alebo nafta. Túto dilemu zažil snáď každý pri kúpe auta. Obe majú svoje za a proti. Z hľadiska spotreby sa Slováci častejšie priklonili k nafte. Ale ako to je ak zoberieme do úvahy produkciu emisií?
Doprava je významným zdrojom emisií látok znečisťujúcich ovzdušie. Sú to najmä pevné častice, ktoré poznáme tiež pod označením PM (z anglického particulate matter) cca 10 %, oxidy dusíka (NOX) až 45 %, a oxid uhoľnatý (CO). V posledných rokoch pozorujeme výraznú zmenu v používaní verejnej dopravy. Aj v mestách, kde to nie je potrebné, je častejšie nahrádzaná prepravou osobnými automobilmi. Zároveň sa zvýšila aj intenzita tranzitnej dopravy. Autá majú bezpochyby svoje čaro. Dokážu nás za krátky čas a zlomok námahy dostať relatívne kdekoľvek. Ak sa však presúvame v rámci mesta, bolo by lepšie vyhnúť sa jazdeniu na motorovom vozidle a radšej sa prejsť, využiť bicykel či hromadnú dopravu. Dopad znečisteného ovzdušia dopravou na zdravie a kvalitu života pociťujú totiž všetci, ktorí žijú v blízkosti vyťažených dopravných ťahov.
Ktoré spaľovacie motory teda menej zaťažujú ovzdušie?
Ak sa človek rozhoduje pre kúpu motorového vozidla, jednou z najčastejších otázok je, či je lepší benzín alebo nafta. Túto dilemu zažil snáď každý pri kúpe auta. Obe majú svoje za a proti. Z hľadiska spotreby sa Slováci častejšie priklonili k nafte. Ale ako to je ak zoberieme do úvahy produkciu emisií?
Najlepšie sú na tom elektromobily, no ich počet v našich mestách rastie len pomaly, najbližších takmer 10 rokov budeme ešte pri výbere zvažovať aj spaľovacie motory. Pri porovnaní ekvivalentných vozidiel na naftu a benzín to nie je tak jednoduché, ako by sa mohlo zdať, a to z dôvodu Emisnej normy Euro. Norma Euro začala v roku 1992 a do súčasnosti sa vydávala v intervaloch s 4 až 5 ročným odstupom. Od roku 2014 až dodnes je v platnosti norma Euro 6 a Euro 7 by pravdepodobne mala platiť od roku 2025. Pri emisiách z vozidiel sa sledujú znečisťujúce látky ako oxid uhoľnatý (CO), uhľovodíky (THC), oxidy dusíka (NOx) a tuhé častice (PM). Pred a po zvedení normy Euro sa množstvá emisií u benzínových a naftových vozidiel menili s prídavnými technológiami čistenia spalín.
Ak by sme porovnávali vozidlá bez úpravy a čistenia spalín, má naftový pohon nižšie emisie oxidov dusíka, oxidu uhoľnatého a uhľovodíkov. Naopak benzínové vozidlo produkuje až 200-krát menej pevných častíc. Ak ale porovnáme moderné vozidlá, teda štandardné benzínové auto vybavené trojcestným katalyzátorom a naftové auto s EGR ventilom a DPF filtrom, potom by podľa EURO štandardov mali byť emisie porovnateľné pre oba pohony. Z technického hľadiska je z pohľadu emisií znečisťujúcich látok naftový motor na tom horšie ako benzínový. Je to z dôvodu nadmernej produkcie tuhých častíc – sadzí, ktoré majú dokázaný karcinogénny účinok na zdravie človeka. Vďaka DPF filtrom je možné zachytiť vyše 90 % týchto sadzí. V konečnom dôsledku sa ale ukazuje, že kvôli regenerácii DPF, kedy je množstvo vypúšťaných spalín podobné akoby vozidlo filter nemalo, sú z hľadiska častíc PM naftové vozidlá horšou voľbou. Karta sa obracia pre dusíkaté zlúčeniny, ktoré sú tentokrát vyššie ako u benzínu z dôvodu oxidácie dusíka vo valci pri nadbytku vzduchu, ale aj preto, že trojcestný katalyzátor tieto zlúčeniny zneškodní. Jedine naftové vozidlá vybavené Adblue sú schopné odbúrať NOx porovnateľne ako benzínové s katalyzátorom, čo je ďalšia technológia, ktorú musí naftové vozidlo obsahovať.
Ak porovnáme jazdu vozidlom na vznetový motor a jazdu s vozidlom, ktoré spaľuje LPG, dochádza ku zníženiu emisií CO o 30 %, taktiež u uhľovodíkov o 30 % a o 41 % u NOx pri jazde v meste. Pri jazde mimo mesta sa emisie znižujú ešte výraznejšie. Pri použití paliva CNG sú výsledky ešte lepšie. Emisie NOx sa znížia o približne 65 % , emisie uhľovodíkov sú zredukované o polovicu a u emisií CO ide približne o 90-percentné zníženie oproti benzínu.
Viac informácií nájdete aj na nasledovných linkoch:
https://www.glpautogas.info/documentos/11GASOLINE%20AND%20LPG%20comparison.pdf (PDF, 571 kB)
https://theicct.org/sites/default/files/Gas%20_v%20_Diesel_%20CO2_emissions_%20EN_%20Fact%20_Sheet%202019_05_07_0.pdf (PDF, 127 kB)
https://youmatter.world/en/diesel-or-petrol-what-pollutes-more/
https://theconversation.com/fact-check-are-diesel-cars-really-more-polluting-than-petrol-cars-76241
http://www.air-quality.org.uk/26.php
https://auto-gas.net/wp-content/uploads/2019/11/2017-WLPGA-Literature-Review.pdf (PDF, 986 kB)