Dobré príklady udržateľnej mobility v Žilinskom samosprávnom kraji

28. 12. 2022

Mobilita založená len na automobilovej doprave spôsobuje v mestách ako aj na dedinách  množstvo problémov a preto Žilinský samosprávny kraj je zapojený do projektov, ktoré riešia dostupnosť a komfort nielen verejnej dopravy, ale budujú aj cyklistickú infraštruktúru a tým znižujú závislosť obyvateľstva na individuálnej motorovej osobnej doprave.

Rozcestník na Vážskej cyklotrase
Zdroj: Úrad Žilinského samosprávneho kraja

Cyklodoprava má okrem ekonomického prínosu (zníženie nákladov na pohonné látky, zníženie straty času v dopravných zápchach, menšia energetická závislosť, úspora neobnoviteľných zdrojov) a zníženia vplyvu na životné prostredie (žiadne znečisťovanie ovzdušia a zvyšovanie hluku, nepoškodzovanie pamiatok a zelene), pozitívny vplyv aj na zlepšenie fungovania ľudských sídiel (zaberá menej priestoru na území miest a obcí a znižuje potrebu výstavby nových parkovacích miest, zlepšuje prístupnosť služieb pre obyvateľov). Prispieva tiež k zlepšovaniu zdravia obyvateľstva, ako aj prevencii voči chorobám.

Preto sa Žilinský samosprávny kraj zapojil do prípravy Vážskej cyklodopravnej trasy. Vážska cyklodopravná trasa je ambicióznym projektom viacerých samosprávnych krajov (Nitriansky, Trnavský, Trenčiansky,  Žilinský a z časti aj Prešovský) vybudovať na Slovensku bezpečnú cyklotrasu, podľa možností v čo najväčšej dĺžke ju umiestniť mimo zóny automobilovej dopravy v koridore rieky Váh od jeho sútoku s Dunajom v Komárne, až skoro po prameň Čierneho Váhu na hranici Žilinského a Prešovského kraja. Táto trasa by mala v línii po jednom z brehov dĺžku niečo vyše 400 km a ak sa započítajú aj úseky na oboch brehoch Váhu, bola by dlhá cez 500 km. Dnes je z nej hotových a zjazdných viac ako 150 km.

V Žilinskom kraji by mala mať hlavná vetva Vážskej cyklodopravnej trasy dĺžku cca 170 km, pričom už dnes má charakter cyklochodníka 27,2 km. Ide o úseky z Kotešovej na Hričovskú priehradu v dĺžke 7 km, od hradu Budatín pod hrad Strečno, resp. do obce Strečno a v Liptovskom Mikuláši. K tomu treba pripočítať aj paralelný úsek od cestného mosta v Žiline v blízkosti Budatínskeho hradu cez vodné dielo Žilina do Varína v dĺžke 11,5 km.

Budovanie Vážskej cyklodopravnej trasy ako líniovej dopravnej stavby je náročné. Proces jej prípravy je veľmi podobný napr. budovaniu rýchlostnej cesty alebo diaľnice. Od juhu smerom na sever (možno aj zo západu na východ) sa morfológia územia zužuje, čím rastie náročnosť na projektovanie a výstavbu cyklotrasy. V Žilinskom kraji na hornom toku rieky Váh ovplyvňujú cyklotrasy záujmy ochrany prírody, nakoľko sa tu nachádza niekoľko národných parkov a chránených území Natura 2000.

Aktuálne realizované úseky Vážskej cyklodopravnej trasy:

  • Kotešová – Hričovská priehrada
  • Považský Chlmec – Žilina
  • Úsek v obci Strečno

Úseky Vážskej cyklodopravnej trasy, ktoré Žilinský samosprávny kraj pripravuje:

  • Hranica ŽSK/TSK – Bytča – Kotešová
  • Hričovská priehrada – Divinka – Považský Chlmec
  • Varín – Nezbudská Lúčka
  • Nezbudská Lúčka – Strečno – Lipovec – Vrútky
  • Lipovec – Krpeľany
  • Krpeľany – Šútovo – Kraľovany
  • Kraľovany – Stankovany
  • Ružomberok – Lisková
  • Lisková – Turík
  • Bešeňová – Liptovský Trnovec
  • Liptovský Mikuláš – Liptovský Hrádok
  • Liptovský Hrádok – Kráľova Lehota
  • Svarín – VN Čierny Váh (spodná nádrž)

Žilinský samosprávny kraj koordinuje aj prípravu Kysuckej cyklotrasy v úseku Žilina – Kysucké Nové Mesto – Dunajov.

Žilinský samosprávny kraj má jednoznačný záujem prispieť svojim dielom k naplneniu cieľov Európskej únie, zabezpečiť bezpečné prepojenie miest a obcí chýbajúcou infraštruktúrou mimo zóny automobilovej dopravy, prispieť k zvýšeniu bezpečnosti cyklistov v cestnej premávke a zároveň umožniť ekologické poznávanie prírodných a kultúrnych krás Žilinského kraja.