Kroky k zefektívneniu verejnej osobnej dopravy
18. 04. 2023
Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky predložilo na rokovanie vlády SR návrh zákona o verejnej osobnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov (návrh zákona). Úloha prijať návrh zákona vyplýva z prijatého Plánu obnovy a odolnosti SR a jeho prijatie patrí medzi jeden z míľnikov reformy v rámci komponentu 3 – Udržateľná mobilita. Vláda SR tento návrh prijala na svojom rokovaní dňa 14.4.2023.
V Programovom vyhlásení vlády SR na roky 2021-2024 bol prijatý záväzok vypracovania zákona, ktorý vytvorí podmienky pre zjednotenie tarifných a prepravných podmienok medzi železničnou dopravou, prímestskou autobusovou dopravou a mestskou hromadnou dopravou, a stanoví pravidlá a štandardy tejto dopravy, zohľadňujúc spoločenskú pridanú hodnotu a finančnú udržateľnosť s cieľom umožnenia cestovania na jeden prepravný lístok všetkými prostriedkami verejnej osobnej dopravy vo verejnom záujme.
Problematika verejnej osobnej dopravy (VOD), prepravné podmienky, práva a povinnosti cestujúcich a dopravcov vo verejnej osobnej doprave, objednávanie dopravných služieb vo verejnom záujme a zabezpečovanie dopravnej obslužnosti územia je v súčasnosti v slovenskom právnom poriadku upravená vo viacerých právnych predpisoch, a to prevažne v zákone č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov, zákone č. 514/2009 Z. z. o doprave na dráhach v znení neskorších predpisov a v zákone č. 338/2000 Z. z. o vnútrozemskej plavbe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon o VOD upravuje prevádzkovú časť verejnej osobnej dopravy, zabezpečovanie dopravnej obslužnosti územia dopravnými službami vo verejnom záujme pravidelnou verejnou osobnou dopravou. Prístup na infraštruktúru v železničnej a vodnej doprave, ako aj prístup k výkonu povolania prevádzkovateľa cestnej dopravy a pravidlá podnikania vo všetkých druhoch dopráv zostávajú súčasťou pôvodných zákonov o cestnej doprave, o doprave na dráhach a o vnútrozemskej plavbe. Zákon o verejnej osobnej doprave upravuje aj dopravu, ktorá nie je vykonávaná vo verejnom záujme, nakoľko niektoré náležitosti verejnej osobnej dopravy platia pre jej účastníkov bez ohľadu na spôsob objednávania dopravy.
Cieľom návrhu zákona je:
- zlepšenie koordinácie a nadväzností jednotlivých druhov dopravy prevádzkovanej vo verejnom záujme prostredníctvom koordinačného orgánu vo verejnej osobnej doprave (Národná dopravná autorita- NADA),
- zvýšenie efektivity systému verejnej osobnej dopravy, pritiahnutie väčšieho počtu cestujúcich do systému VOD,
- zjednotenie tarifných a prepravných podmienok (vrátane interoperability elektronických systémov platieb a odbavenia cestujúcich); umožnenie cestovania na jeden cestovný lístok všetkými druhmi dopravy objednávanými vo verejnom záujme,
- posilnenie kompetencie objednávateľov (VÚC, obcí) v oblasti stanovovania tarify a prepravného poriadku,
- zavedenie povinnosti pre dopravcov zverejňovať prevádzkové údaje (napr. cestovné poriadky, databáza zastávok, cenník, zľavy, údaje o polohe spoja, meškaniach a pod.) na internete vo formáte vhodnom pre strojové spracovanie,
- vymedzenie povinnosti pre dopravcov používať také elektronické systémy platieb a vybavenia cestujúcich, ktoré zabezpečia ich vzájomnú prepojiteľnosť podľa príslušnej vyhlášky.
Návrh zákona bude mať na jednej strane negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, efektívnejším zabezpečovaním verejných dopravných služieb však bude pozitívne vplývať na rozpočet verejnej správy až do takej miery, že to výrazne preklenie prvotné negatívne dopady na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona bude mať pozitívne sociálne vplyvy, najmä na hospodárenie obyvateľstva. Návrh zákona môže v dôsledku efektívnejšej a lepšie nastavenej dopravnej obslužnosti nepriamo pozitívne vplývať aj na životné prostredie.
Zákon v plnom znení je dostupný na https://rokovania.gov.sk/RVL/Negotiation/1275.