V Bratislave začali jazdiť prvé vodíkové autobusy
02. 08. 2023
Prvým slovenským dopravcom zabezpečujúcim prevádzku mestskej hromadnej dopravy, ktorý do prevádzky nasadil vodíkové autobusy, je Dopravný podnik mesta Bratislava (DPB). Stalo sa tak 1. augusta 2023. Ide o prvé štyri z celkového plánovaného počtu 40 vodíkových autobusov. DPB tak nadviazal na úspešné pilotné testovanie vodíkového autobusu v podmienkach mestskej hromadnej dopravy v Bratislave, ktoré prebehlo koncom roka 2022.
Vodíkové autobusy budú jazdiť na linke 75, ktorá spája Krasňany a Dolné hony. Zakúpené boli DPB vďaka nenávratnému finančnému príspevku prostredníctvom Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP), na ktorý uzavrel zmluvu s Ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky. Tomuto kroku predchádzala ešte súťaž na dodávateľa vozidiel na celkový počet 40 vozidiel.
Viac ako polovicu všetkých kilometrov v rámci mestskej dopravy v Bratislave najazdia práve autobusy. DPB sa preto dlhodobo snaží o zníženie emisií v meste. Po minulých elektrických autobusoch , či súčasných projektoch hybridných trolejbusov, je projekt vodíkových autobusov ďalším, ktorým podnik utvrdzuje svoju pozíciu inovačného lídra spomedzi slovenských dopravcov.
Ide o autobus poháňaný elektromotormi v zadnej náprave a menšou trakčnou batériou, pre ktoré dodáva elektrickú energiu vodíkový palivový článok. Tento model už dnes prevádzkujú viaceré európske mestá.
Vodíková technológia môže zohrať významnú úlohu v rozvoji mestskej hromadnej dopravy aj z hľadiska vplyvov na kvalitu ovzdušia. V porovnaní s elektrickými autobusmi je výhodou týchto vozidiel dlhší dojazd, ale aj rýchlejšie tankovanie. Nie je nutné budovať nabíjaciu infraštruktúru vo vozovniach, nie sú nároky na odber elektrickej energie. Naplnenie vodíkom trvá niekoľko minút. Autobus dokáže odjazdiť 500 kilometrov, minimálny garantovaný dojazd je 350 kilometrov. V súčasnosti DPB pracuje na projekte vlastnej čerpacej stanice. Finálna koncepcia by mala byť v najbližších mesiacoch.
Vo výbave každého vozidla je účinná klimatizácia interiéru, ako aj kabíny vodiča, rovnako kamerový systém, vďaka ktorému majú vodiči prehľad o dianí vo vozidle a v jeho okolí. Už zavedeným štandardom pre cestujúcich sa stali veľké obrazovky informujúce nielen o trase, ale aj o možnostiach prestupu či obmedzeniach premávky v reálnom čase, pohodlné sedadlá, determálne sklá alebo USB zásuvky.
Vzhľadom na to, že doprava vrátane mestskej hromadnej dopravy patrí medzi významných znečisťovateľov ovzdušia, sú aktivity na jej ekologizáciu nevyhnutné. Bratislava môže v mnohom slúžiť ako inšpiratívny príklad pre ďalšie mestá. Viac o vplyve dopravy na kvalitu ovzdušia sa môžete dozvedieť na https://dnesdycham.populair.sk/zdroje-znecistovania-ovzdusia.